İşte o yazı;Zonguldak'ta bazı şeyler hiç değişmiyor. İsimler değişse de zihniyet hep aynı.Aklımdan hiç çıkmaz !1990'lı yılların sonları , 2000'li yılların başları idi.Karaelmas Ekspresi, sabah Ankara'ya gidiyor , akşam Ankara'dan geliyor. Yolcuların çoğu ara duraktan indi bindi yapan bölge halkı . Bu yüzden maliyeti çıkartıyor.Yine seçim zamanı , o zamanlar ülkede en meşhur tren , Ankara- İstanbul seferi yapan Mavi Tren. Dönemin lüküs treni. Yemekli , yataklı.Zonguldak’taki siyasiler durur mu ? Bu tren İllaha ki Zonguldak'a gelecek.Ankara-Zonguldak-Ankara hattına Mavi Tren seferi koydular. Tabi ısmarlama sefer olduğu için boş gidiyor, boş geliyordu. Üstelik ara duraklar için yolculara yasaktı. Yani Zonguldak İstasyonu'ndan binip Çatalağzı'nda inemezsiniz. Bir keresinde rica etmiştim öyle binmiştim. Mavi Tren bir süre sonra seferden kalktı .Bu tren kötü bir şöhret yarattı , üstelik tıkır tıkır işleyen Karaelmas Treni seferlerinin de kaldırılmasına neden oldu.Bugünün en meşhur treni Ankara- Kars seferi yapan Doğu Ekspresi.Siyasiler durur mu ? Bu tren Zonguldak’a gelecek.Geçen gün Ankara'dan Zonguldak'a Turistik Karaelmas Treni Seferi getirdiler. Yine seçim zamanı , ısmarlama tren. Kendileri bindiler, kendileri indiler.Oysa, Doğu Ekspresi ile kimse Kars'a turist çekmeye çalışmamış, aksine zaman içinde normal sefer yapan bu ekspres , kendi kendine insanlar tarafından turistlik amaçlı gezi güzergahı haline getirilmişti. Başta normal seferlere talep artınca ,turistik ek seferler kondu. Yani talep kendi kendine geldi. Çünkü bu alanda insanlar; başta kış günlerinde, karlı manzara ile tarihi dokuları , Sosyal Medya'da ön plana çıkarttılar. Kars Kalesi’nden , Kars kazına , Çıldır Gölü’nden ,Erzincan şelalelerine kadar.Zonguldak'ta ne var ? Bir maden müzesi için mi gelecekler ? Yoksa , Çaycuma Kadıoğlu Mozaiğinin , neden toprak altında gömülü olduğunu mu öğrenecekler ?Tamamlanamayan Filyos Kalesi için mi ? Bizzat Filyos Belediyesi tarafından kovaklanan arkeoloji ekibini mi duyacaklar ? 19 km bir rotada , Çayır Mağarası güzergahında bulunan “su kemerini” , kim anlata bilir turistlere ? Köpeklerin gezdiği, araba park yeri olan , arada bit pazarı kurulan lavuar alanı için mi gelecekler şehre ? Fener'e çıkan Varagel Tüneli’ni mi merak edecekler ? Zonguldak’ta yaşayan kaç kişi çıktı bu tünelden ? Ben bile çıkmadım daha. Hep liman arkasından geri döndüm. İçki şişeleri arasında , bir kaç kişinin şarap bardaklarını görmekten , insan bir anda vaz geçiyor. Varagel Tüneli mi korku tüneli mi belli değil. Cumayanı Mağarası’nın hikayesini bir anlatsan gelecek turistlere , korku filmi gibi. Arada su basıyor .Dere tıkandığı için , mağara 100 metre suyun altında kalıyor filan.Geçen gün ünlü bir isim Harmankaya Şelalesi’ne geldi. Pis kokuları anlattı Sosyal Medya hesabından. Zonguldak Kızılelma Mağarası önü pislik dolu. Şamyel lastiklerin, atık yeri olmuş.Kars'ta bile "kaz" adında bir yerleşim yeri yokken bizim Kazköy'ümüz var. Bir zamanlar kaz çiftliklerin olduğu Kazköy'de bir tane bile kaz kalmadı. Kazköy'de şimdi "gaz" var istersen ! Santral bacalarından çkan zehirli dumanı mı göstereceksiniz turistlere !Olmaz kardeşim. Bu tip projeler bir zihniyet değişimi ister. Aynı davranarak , başka sonuçlar beklemek, Nasrettin Hoca’nın göle yoğurt çalmasına benzer.Ya tutarsa !Üstelik bir gün turistlik yerler düzenlendiğinde aynı projeyi hayata geçirmeye çalışırsın, bu seferde kimse inanmaz.Bu tren Zonguldak’a değilde Ankara- Çaycuma arasında olsa daha ilgi çeker. Çünkü Çaycuma bunun alt yapısını hazırlıyor.Kars’ta turistler davul zurna ile karşılanır da , Zonguldak durur mu !Madenci Korosu siyasi çıkar için yine devrede. “Halimem” türküsünü çalıyordu istasyonda, TCDD çalışanları izliyordu.Zonguldak halkının ağzına bir parmak bal çalınıyor.“Değişiyormuş” gibi yapılıyor , aslında bazı şeyler hiç değişmiyor.Bizim Karaelmas Ekspresi olmuş , Karaelmas espirisi."......................Bir ay önce böyle yazmışım.Şimdi bir şey daha eklemek istiyorum..Karaelmas Ekspresini turistlik olarak başlatmak yerine, normal yolcu seferleri başlatılması gerek. Bu tren ara duraklarda indi bindi yolcular ile maliyetini çıkartır. Çıkartmasa bile ; TCDD'nin eski çalışma sisteminde bölge trenleri bütünlük içinde değerlendiriliyordu. Yani Zonguldak'tan Ankara'ya kadar çalışan kömür trenlerinden elde edilen gelirde hattın gelirine tabidir.AKP yönetiminde Demiryolları ticaret mantığı ile bakıldığı için ; devletin en önemli görevlerinden biri olan vatandaşın ulaşım hakkı böylelikle elinden alındı.Hayati Yılmaz ileZonguldak tarih
Zonguldak
Yayınlanma: 16 Nisan 2024 - 14:18
TURİSTİK KARAELMAS EKSPRESİ FİYASKOSU
Zonguldak tarih sayfa editörü Hayati Yılmaz Karaelmas Ekspresi'ni yazdı.
Zonguldak
16 Nisan 2024 - 14:18
EDİTÖR
İlginizi Çekebilir