Zonguldak Belediye Başkanı Tahsin Erdem’le yaptığım görüşmede hazırladığım, Zonguldak’ta olması gereken hizmetler ve projelerle ilgili dosyayı teslim ettim. Yoğun ziyaretçi trafiği içerisinde görüşmemize zaman ayırarak, konunun detaylarını sorgulaması kentimiz adına sevindirici.
43 proje ve tavsiyenin 21’i görsel olarak baskılanarak sunuldu.
Özetlenmiş metni, birleştirilmiş görseller ile altta sunuyorum…
………….
ZONGULDAK BELEDİYE BAŞKANLIĞINA:
Zonguldak’ın tarihi ve kültürü ile ilgili çalışmalar, eski Zonguldak fotoğraflarından oluşan albümler, medyada yayınlanan makaleler ve Zonguldak Nostalji sosyal medya hesabında yapılan paylaşımlar, takipçilerin yaptığı yorumlar ve çevrede gözlemlediğim konulardan yola çıkarak Zonguldak ile ilgili beklenti ve temennileri fotoğraflar ile birlikte derlenerek özet sunum hazırlanmıştır.
Zonguldak Belediyesi hizmetleri ile bağlantılı konulardan oluşan derlemedir.
Ortak aklın ve çoğulcu düşünceye özlem duyduğumuz yaşadığımız günlerde madalyonun halk tarafından görülen bakış açısıyla derlenmiş dosyasıdır. İncelenip yeni fikirlere katkı sağlamasını temenni ederim…
PROJELER, TEMENNİ VE DİLEKLER…
1-Temiz su kullanım ücretlerinin geriye çekilmesi…
2-Toplu taşıma sistemini belediye bünyesine alınıp, otobüs ve bakım ünitelerini kurulup toplu taşımacılığa geçilmesi.
3-Halk ekmek satış noktalarının kurulması.
4-Fidan dikim aylarında, halka meyve fidesi ve tohum desteği verilmesi.
5-Üniversite öğrencilerine burs ve yemek desteği verilmesi.
6-Cenaze ve defin işlemlerinde hizmetin belediye tarafından karşılanması.
7-Seçim öncesi projeler arasında yer alan “Yeni Dolmuş Durakları ve Kapalı Pazar Yeri” başlıklı konunun ilkler sıralamasında hayata geçirilmesi.(Fotoğraf ektedir)
8-Zonguldak dere taşması ve sel tehlikesi altındadır… Üzülmez ve Çaydamar deresi güzergahı ve merkezdeki birleşme noktasından denize dökülme noktasına kadar üstü kapalı bölgelerin ve ortasındaki beton sütunlu yerlerin sık sık temizlenmesi ve denetlenmesi…(Fotoğraf ektedir)
1931 yılından sonra Ankara Köprüsü, 1955 yılından sonra Dökerel (Kambur) köprüsü ve Fevkani Köprüsü, Üzülmez deresinin geçmişteki taşmalarından ders alınarak inşa edildi. Son yıllarda yapılan köprüler yay şeklinde olmayıp düz geçit olarak yerlerine konuldular. Dere yatağı da, tabandan yükseltildi, yanlardan daraltıldı. En büyük hata ise bazı geçitlerde dere üstü kapatıldı, ortasına sütun ayaklar koyularak su akışı kısmi engellendi. Derenin taşma tehlikesi durumlarında bu tip köprüler güvenlik amaçlı trafiğe kapatılıyordu. Taşma tehlikesi olduğu zamanlarda trafik akışı Fevkani Köprü üzerinden sağlanıyordu. “Bu durum düşünülerek; derenin sürekli temiz bırakılması, kapalı geçitlerin altının sık sık temizlenmesi ve derenin akış yolu üzerindeki ağaç dallarının ve yapılaşmanın yığılmalara karşı denetlenmesi önemlidir.”
9-Dökerel Köprüsü üzerindeki geçişte yaya trafiğini engelleyen yağmur sonrası günlerce kalan su birikintisi sorununun çözülmesi. (Fotoğraf ektedir)
10-Kent Meydanı için valilik binasını taşıyıp alanın kent meydanı olarak düzenlenmesi.
(Fotoğraf ektedir)
11-Gazipaşa Caddesi’nin taşıt trafiğine kapatılması ve yeşillendirilmesi.
12-Gazipaşa Caddesi’nin taşıt trafiğine kapatılmasından sonra sadece tur ve misafirler için sembolik şimendifer seferleri düzenlenmesi.
13-Özel günlerde Uzun Mehmet Caddesinden liman-varagel tüneli üzerinden Fener gezi yoluna elektrikli hobi tren seferlerinin tasarlanması. (Fotoğraf ektedir)
14-Yaz aylarında Liman Arkasında tüneller arasında çay ve kantin servisi verilmesi. (Fotoğraf ektedir)
15-Eski rıhtımdaki yasaklı bölge açılarak, sahil projesine dahil edilmesi. (Fotoğraf ektedir)
16-Kızlar Plajı’nın ismi değiştirilerek orijinal ismiyle “Balkaya Plajı” kullanılması. (Fotoğraf ektedir)
17-Belediye Bandosu kendi gönüllü personelinden vücuda getirilmesi. Kentin bando ihtiyacına cevap vermesi.
18-Özellikle sabah saatlerinde kentin bazı noktalarında çöpler alındıktan sonra geride kalan kalıntılar temizlenmediği için kötü koku ve kötü görüntülere sebep olmaktadır. Sayıları az olan bu hassas noktaların özellikle takip edilmesi ve sık-sık yıkanılması. (Fotoğraf ektedir)
19-İsmet İnönü heykelinin gerekli bakımının yapılması.
20-Emniyet-AVM ve Terminal kavşağını kesintisiz taşıt ve yaya trafiğinin akması için alt geçitlere sağlanması.
21-Zonguldaklı şairler Muzaffer Tayyip Uslu ve Rüştü Onur’un sahil bandında hayatlarına konu olan noktaya tanıtım büstlerinin yerleştirilmesi. (Fotoğraf ektedir) Zonguldaklı şair Muzaffer Tayyip Uslu, EKİ İş Mükellefiyeti Dairesi Müdürlüğü binasında bir dönem çalıştı (İşçi Müdürlüğü).
Muzaffer Tayyip Uslu, arkadaşı şair Rüştü Onur’la birlikte zaman zaman işyeri yanındaki kayalıkta oturup Balkaya’nın berisinden gelen vapurların yolunu gözlerlerdi.
Yazdıkları müsveddeleri İstanbul’a taşıyan posta vapurunun, Balkaya burnundan kayboluşunu, geri dönüşünde birden bire çıkışının seyretme heyecanını, müsveddelerin dergilerde basılmış halini bekleme heyecanını burada yaşadılar.
Vapurların heyecanla yolunu gözleyen şairlerimizin oturup bekledikleri bu kayalığa, artık Zonguldak’ın kutsalı sayılan bu noktaya, onları yad edecek heykellerinin dikilmesi…
22-Zonguldak’ın önemli değerlerine ait kayıp mezarların belirginleştirilmesi, mezarlarının araştırılıp bulunması ve ziyarete açılması konusunda çalışma yapılması. (Şair Muzaffer Tayyip Uslu, şair Oktay Rıfat’ın eşi Türkan, Mithat Akif vb.)
23-Gazipaşa Caddesi üzerinde ve sahil yolundaki halka açık alanlarda kaldırımlardaki tecavüzlere son verilmesi.
24-İç liman bölgesine temsili sayıda balıkçı kayık ve çekekleri konulması. “Kentin balıkçı kimliğinin korunması.”
25-Liman arkası bağlantılı Fener Mahallesine çıkan varagel Tüneli girişindeki yaya yolunu deniz aldığından gerekli onarımın yapılması ve bölgenin ışıklandırılması. Eski rıhtımın yaya geçişine açılması. (Fotoğraf ektedir)
26-Adliye Sarayı’nın kaldırılıp bu bölgenin otel-restoran-cafe ve eğlence bölgesi olarak düzenlenmesi.
27-Lavuar ananında kömür deposu çıkış merdivenleriyle birlikte bir planlama harikası olan “Su Sarnıcı” koruma kararlarına uyulması ve “FEVKANİ SERGİ SALONU” ismi altında işlev kazandırılması. (Fotoğraf ektedir)
Kentimizde önemli eksikliklerden biri sergi salonu yetersizliğidir. Lavuar ananında kömür deposu çıkış merdivenleriyle birlikte bir planlama harikası bu “Yerebatan Sarnıcı” koruma kararlarına uyulması ve “FEVKANİ SERGİ SALONU” işlevi kazandırılması.
28-Lavuar Alanının hayata geçirilmesi, Atatürk Kültür Merkezi salonunu buraya taşıyıp altı otoparklı Kültür Sarayı ve kütüphane ana binası olarak düşünülmesi.
29-Başta eski Halkevi Binası olmak üzere Zonguldak’taki 80 yaşın üstündeki yapıları koruma altına alıp gerekli bakımlarının yaptırılması. (Fotoğraf ektedir)
30-Kent merkezinde yıkılan simge yapıların olduğu noktalara eski ve yeni hali fotoğrafları ile tanıtım panoları yerleştirilmesi. (Fotoğraf ektedir)
31-Yayla Konağı arkasındaki Zonguldak’ın ilk tenis kortu açığa çıkartılıp, hizmete açılması. (Fotoğraf ektedir) Yayla Konağı arkasındaki tenis kortu 1910 yılında kullanılmaya başlandı.
Kort; Zonguldak'ta ilk ve Türkiye’de ilkler arasında yer alıyor.
Kort en son 2013 yılında "Kelebeğin Rüyası" film seti olarak kullanılmıştı.
Şimdi kort toprak ve hafriyatla doldurulmuş durumda...
Tekrar ortaya çıkartılıp kültür mirasımıza kazandırılması.
32-Balkaya, Ontemmuz Tepesi ve ya Ulutan Baraj bölgesinde kent balkonu projesi tasarlanması. (Fotoğraf ektedir)
33-Kapuz-Orta Kapuz ve Tersane plajlarının birleştirilmesi ve Orta Kapuz plajında varagel yolcu taşımacılığı rampası kurulması. (Fotoğraf ektedir)
34-Fırtınada devrilen Kadir Ağa anıtının deniz altından çıkartılması. Gerekirse şehir merkezinde bir yere konulması.
35-Sahil bandındaki oturma banklarının düzenlenmesi, arkalıklı olanların sayılarının çoğaltılması.
36-Uğur Mumcu Kavşağı yanındaki Ereğli yolcu bekleme durağının kullanışlı hale getirilmesi, üstü kapalı duraklı dizayn edilmesi. (Fotoğraf ektedir) ) Uğur Mumcu Kavşağı’ndaki Ereğli’ye kalkan dolmuşların yolcu bekleme noktasındaki durak sorunu: Bu noktada bekleyen yolcular güneşli havada kavruluyorlar, yağmurlu havada ise ıslanıyorlar. Buraya üstü kapalı bir bekleme yeri ya da üstü kapalı durak koyulması önemli.
37-Halkevi binasının eski orijinal kimliğine kavuşturulması. (Fotoğraf ektedir)
38-Zonguldak-Üzülmez-Asma arasında mevcut demiryolunda hafif raylı tren yolcu taşımacılığının tasarlanması. (Üzülmez Kültür Vadisi-Maden Müzesi-Gökgöl Mağarası) (Fotoğraf ektedir)
39-Zonguldak eski tarihi fotoğraflarından oluşan bir albüm kitap hazırlanması. (Konu ile ilintili gerekli fotoğraflar arşivde mevcuttur)
40-Zonguldakspor takım otobüsü ve Zonguldak şehir stadyumu duvarlarına eski futbolcular ve takım halindeki fotoğraflar sergilenmelidir…(Fotoğraf ektedir)
41-Mevcut Kozlu tüneli bağlantılı Zonguldak-Kozlu ve sahil yolundan Zonguldak-Kozlu arası kesintisiz hafif raylı taşımacılık…(Fotoğraf ektedir)
42-1950-56 yılında yapılan yeni Zonguldak limanı inşaat fotoğraflarının değerlendirilmesi. (Fotoğraf ektedir) Zonguldak limanı inşaatının 1950 ile 1956 yılları arasındaki döneme ait henüz gün yüzüne çıkmamış fotoğraf kareleri ve yine o dönemde meydana gelen fırtına sonucu inşaatın hasar fotoğraflarının albümü…1950 yılında inşaatına başlayan Zonguldak limanının yapımını üstlenen Hollanda şirketinin müdürü Menno Bey’in inşaatın her safhasında arşivlediği büyüklü, küçüklü 700’ün üzerinde fotoğraf karesi, kızı Marina ile iki yıl süren görüşmelerden sonra elime geçmiştir.
Zonguldak endüstriyel kültürüne kazandırılmasını istiyorum.
Kent kültürüne, tarihine ve hatırasına kazandıracağı değer kent hafızası adına büyük kazanım olacaktır. Bir dönemin kayıt altına alınmasını sağlayacaktır.
‘Zonguldak Limanı İnşaatı Fotoğraf Albümü’nü üstlenecek kurumsal veya özel sponsorların en büyük kazanımları endüstriyel tarihimize ve kültürümüze sağlamış olacakları arşiv olacaktır…
43-Seçim zamanı süresince; Dökerel Köprüsü üzerinde, şehrin yaya trafiğinin en yoğun olduğu noktada, her iş çıkış saatinde halkla birebir temas edildiği, dertleştiği atmosfer, en iyi seçim bürosu tarzı çalışma olmuştur... Aynı noktada (ya da Gazipaşa Caddesinde) insanlarla “Beyaz Masa” benzeri halkla temas noktası olarak belli günlerde çalışma yapılması.
Saygılarımla.
Yüksel Yıldırım-26 Nisan 2024