Uzun yıllardır konuşulan 67 yıllık Fevkani Köprüsü’nün akıbeti 2023 yılı itibariyle belli olmuş, köprünün türlü uydurma sebepler ve eşe dosta hazırlatılan raporlar bahane edilerek yıkılması kararı alınmıştı. Belediye yıkım işlemi için ihaleye gitmiş ve 3.5 milyon tutarında bir bedel karşılığında bir firma ile anlaşmıştı.
Ancak bu işte bir gariplik vardı!
Yıkımı yapan firma bu işin karşılığı olarak 3.5 milyon ödeme alacaktı ama hafriyattan çıkan demirin hurda değerinin bu değerin çok üstünde olduğu iddia ediliyordu. Öyle ki firmanın bu hurdayı 12 milyona satacağını söyleyenler de vardı 18 milyona satacağını da…
Ne güzel iş değil mi? İhaleyi al, ihale karşılığında 3.5 milyon ödeme al yetmedi bir de 12 milyon veya belki çok daha fazla tutarda hurdayı cebe indir!
Tüm bunlar yetmezmiş gibi CHP Zonguldak Milletvekili Deniz Yavuzyılmaz belki de birçok insanın bilmediği bir iddia ortaya attı. İddiaya göre bir kamu kuruluşunun yıkımından çıkan hurda sadece Makine ve Kimya Endüstrisi tarafından alınabilirmiş! Hatta MKE bu hurdayı almak için Zonguldak Belediyesi’ne derhal bir yazı göndermiş ve hurdayı talep etmiş!
Doğru mu değil mi kimse pek bir şey anlamamıştı ki yüklenici firma köprünün ilk ayağının hurdasını apar topar Zonguldak’tan götürüverdi.
Hukukun normal olarak işlediği bir devlet yönetiminde böyle işler göremezsiniz, duyamazsınız. Çünkü bu durumda ortaya korkunç derecede bir kamu zararı çıkmaktadır. Devletin malı bir firmaya alenen hediye edilmektedir. Kısaca görevi kötüye kullanmaktan rant sağlamaya kadar her türlü suç işlenmiş olabilmektedir. Yapılması gereken bir an önce işin durdurulması ve gerekli araştırmaların yapılmasıdır.
*
Konuyla ilgili Makine Kimya Endüstri’nin (MKE) internet sayfasında yapmış olduğum araştırmada bir ibare gözüme takıldı. Bakın MKE’nin kendi internet sayfasında ne yazıyor;
“İhale ilanları takip edilmekte ve tespit edilen satışlar için öncelikle satış ihalesinin iptalini ve hurda malzemenin şirketimize devredilmesine ilişkin talebimiz yazı ile Kamu Kurum ve Kuruluşuna bildirilmektedir. Olumlu yanıt gelmesi durumunda hurda malzeme teslim alınmakta, olumsuz yanıt gelmesi durumunda ise hukuki süreç başlatılmaktadır”
Yani devletin kurumu diyor ki; sen o hurdayı satamazsın, bir firmaya veremezsin! Enteresan gelmediğini biliyorum çünkü böyle bir olay maalesef bizim ülkemizde son derece normal karşılanacak bir durum oldu artık.
*
Devam eden süreçte basını takip ettiğim kadarı ile bu konu bir daha haber olmadı. Hurdalar nereye gidecek, kim alacak, devlet zarara uğradı mı bilen konuşan yok?
Bu belirsizlik üzerine konuyu daha iyi anlamak ve öğrenmek adına CİMER’e yazı yazmaya karar verdim. 21 Ekim tarihinde CİMER’e yazdığım soru metni şudur;
Merhabalar,
18.07.2023 tarihinde Zonguldak Belediyesi tarafından yapılmış olan Fevkani Köprüsü ihalesini 3.450.000 + KDV bedelle bir firma almıştı. Firma daha sonra yıkım işlerine başladı. Ancak bu sürede enteresan bir haber çıktı. Haberde Makine ve Kimya Endüstrisi'nin köprü yıkımı sonundaki hurdayı alması gerektiğini ve dolayısıyla yapılan ihalenin geçersiz olması gerektiği söyleniyordu.
MKE'nin kendi internet sitesinde de konuyla ilgili şu satırlar yazmaktadır: "İhale ilanları takip edilmekte ve tespit edilen satışlar için öncelikle satış ihalesinin iptalini ve hurda malzemenin şirketimize devredilmesine ilişkin talebimiz yazı ile Kamu Kurum ve Kuruluşuna bildirilmektedir. Olumlu yanıt gelmesi durumunda hurda malzeme teslim alınmakta, olumsuz yanıt gelmesi durumunda ise hukuki süreç başlatılmaktadır."
Sorum şu; MKE'nin gerçekten böyle bir kanunsal hakkı bulunmakta mıdır? Bu durumda ihale iptal edilir mi?
Saygılarımla,
Başvurum aynı gün CİMER tarafından Kamu İhale Kurumu Başkanlığı’na sevk edildi. Kamu İhale Kurumu konuyu tam 10 gün sonra Millî Savunma Bakanlığı’na iletti. Tüm bekleyişin sonunda tam 1 ay üzerine CİMER üzerinden Makine ve Kimya Endüstrisi Genel Müdürlüğü tarafından net bir cevap alabildim.
Gelen cevabı aynen paylaşıyorum;
2306749929 nolu CİMER başvurunuz incelenmiştir. Başvuru konusu Zonguldak’ta bulunan Fevkani Köprüsüne ait çıkacak hurda malzemenin şirketimize verilmesi hususu Hukuk Direktörlüğümüze havale edilmiş olup konuyla ilgili yasal prosedürler işletilmektedir.
*
Yani durum şu;
Bir köprü yıkımı için ihale yapılıyor.
İhaleye girecek firma hurdayı alacak mı almayacak mı belli değil!
Yıkım sonucu kaç ton çelik hurda çıkacak yaklaşık bir rakam dahi ortada yok!
Yıkılan yapı devletin malı olduğu için hurdayı da devletin kurumunun alması gerekiyor, ancak takan yok!
Tüm bunlar olurken değerli devlet erkanından yapılan bir tane bilgilendirme, açıklama yok!
Ortada sadece “dediğim dedik, çaldığım düdük” şeklinde yapılan ve hala yapılmakta olan bir uygulama var!
Hakikaten enteresan!

























