Değerli Okuyucularım,
Zonguldak ilindeki devlet ve il yollarının projelendirme yapım ve bakım hizmetleri Karayolları Genel Müdürlüğü Kastamonu15.Bölge Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilmektedir. Çankırı, Zonguldak, Karabük ve Bartın illeri de bu bölgenin hizmet alanına girmektedir. Bu illerin devlet ve il yollarındaki en son (2023 yılı) günlük trafik sayılarını gösteren trafik yoğunluğu haritası ilişikte Ek 1’ de verilmektedir.
Haritaya bakıldığında, Bölge dahilindeki beş il içinde, en fazla trafiğin ,Zonguldak ve Bartın’ı İstanbul ve Ankara istikametine bağlayan yollarda olduğu görülmektedir. (Birkaç yıl önce, Ilgaz Dağlarının altından 11 bin metre tünel açılarak yapılan Kastamonu-Çankırı ana yolunda bile 3-4 bin kadar günlük trafiğin olduğu da görülmektedir. Bu haritanın, özellikle, Zonguldaklı, seçilmiş ve atanmış yetkililerin yol taleplerine haklılık kazandıracağını söylemeğe grek yoktur..
Bu haritadan, Bölge hizmet alanına giren beş ilde, on binin üzerinde günlük trafik sayılarının olduğu yollar;
Zonguldak İlinde;
Zonguldak-Ereğli yolu ilk 12 km.’sinde 23968
Zonguldak-Devrek yolunda 11337
Yüzüncüyıl-Çaycuma-Bartın yolunda 15802-8269
Kastamonu ilinde;
İkinci (kuzey) çevre yolunda 19451
Karabük İlinde;
Karabük- Safranbolu arasında 14543
Karabük- Gerede (ismetpaşa ayrımı) arasında 11424
Bartın İlinde;
Bartın- Çaycuma (ilk 15 Km’de) 17200
Bartın- Amasra (ilk 5-6 Km’de) 14165’ dir
Bu değerlerden Karayolları 15. Bölge Müdürlüğü hizmet alanı içindeki beş ilde, çok açık ara ile, trafik şampiyonu olan yolun, 23 983 günlük trafik ile, Zonguldak-Ereğli yolunun Kozlu Belediye sınırları içinde kalan 12 Km’lik bölümü olduğu görülmektedir. Bu yolu, 19 451 ile Kastamonu ve 17 200 trafik ile Bartın şehir geçişleri izlemektedir.
Beş ilin trafik trafik şampiyonu olan (projesinde, yapımında bu satırları yazanın da görev aldığı bu yol, Zonguldak-Ereğli Yolunun ilk bölümüdür ve 1973-1979 yılları arasında, İstanbul İstikametindeki transit trafiğe hizmet amacı ile gerçekleştirilmiştir.
(Kurpta geçtiği için, “Eğri tünel mi olur?” diye yıllardır haksız eleştirilere uğrayan Değirmenağzı tünelleri de o yıllarda açılmakta idi! Dışarıdan alınan borç paralarla yapılan pahalı otoyollar gibi, 35 yıl sonra, bu eğri tünellerin yanından 2050 m tünel ve 250 m viyadük yapılarak geçilmiştir!)
Geçen zaman içinde, yol projelendirilirken karşılanması amaçlanan 5-6 bin günlük trafik yoğunluğu, geçen 40-45 yılda 5-6 kat artmış ve günümüzde otoyol gereksinimi sayısına ulaşmıştır. Yol da, amaçlanan transit yol olma özelliğini yitirmiş ve şehir içi yol haline gelmiştir. Zonguldak içindeki kavşaklarda olduğu gibi, üzerindeki (Emniyet Müdürlüğü-Güvenevler ve Kozlu kavşağı gibi ) diğer kavşaklarda sabah ve akşam saatlerinde oluşan uzun kuyruklar İstanbul trafiğini andırır olmuştur.
Hal böyle iken, ilgili yetkililerden, sorunun çözümüne yönelik, yakın gelecekte gerçekleştirilmesi gündemde olan bir projenin olmadığını duymakta ve bilmekteyiz. Anlaşılan, yolun, Zonguldak ve Kozlu geçişlerinde tamamen tıkanması beklenmektedir ki bunun yaşanması için fazla zamana gerek olmayacağı da aşikârdır!
Bu soruna de çare olmak üzere, Ankara istikameti çıkışı ile İlıksu arasında yapılması projelendirilen 13 km uzunluğundaki Zonguldak-Kozlu çevre yolunun projesinin hazır olduğu da bilinmektedir. Ancak birçok alanda olduğu gibi, ekonomik alanda da, ülkemizin içinde bulunduğu çok hasarlı durum yüzünden, bu ve buna benzer pahalı projelerin yakın gelecekte gerçekleştirilmesinin mümkün olamayacağı da söylenmekte ve bilinmektedir.
Üzerinde halen3-4 yüz trafiğin olduğu!) Kilimli-Filyos arasında, gidiş-geliş toplam uzunluğu 25 km’yi bulan tünel-köprü ile geçilen, çok pahalı bölünmüş (tünel ) yol yapılmakta olduğu bilinmektedir.
Bir yanda, Zonguldak ve 55 bin nüfuslu Kozlu’nun hayat damarı olan yol tıkanmak üzere iken, diğer yanda, yakın gelecekte gereksinim olmayacağı bilinen çok pahalı bölünmüş yol yapılmasına öncelik verilmesini anlamak mümkün değildir. Bu arada, (Amasra-Cide arasında da olduğu gibi) yakın gelecekte, pahalı bölünmüş yola gereksinim olmayacağı bilinen yollarda, yolun öncelikle bir yarısının, sonra da, gereksinim doğduğu ileriki yıllarda da diğer yarısının açılması daha uygun olmaz mı idi acaba!
Bir ülkede kaynaklar; planlama, güvenilir verilere dayalı projelendirme, öncelik sıralaması, fizibilite, etkin denetim gibi aşamalardan geçmeden kullanılırsa; çılgın (akıl dışı) projeler söz konusu olursa, kararlarda teknik ve ekonomik olmayan unsurlar rol oynuyorsa, o ülkede her alanda çöküşlerin, çarçurların olması kaçınılmaz sonuçlardır.
Değerli Okurlarım,
İlişikteki Karayolları Trafik istatistik- yoğunluk haritası Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından hazırlanmamıştır. Dere ve ırmaklardaki debi ve taşkın, deprem, ulaştırma gibi konulardaki istatistiklerin ilgili kuruluşlarca yapılmakta olduğu bilinmektedir. Bu trafik yoğunluğu haritası da Ulaştırma Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanmıştır.
Derelerin, ırmakların debileri; deprem, taşkın, sel felaketleri, trafik ve trafik kazası gibi konularla ilgili istatistikleri TÜİK’in yapmadığına şükür etmeliyiz! Aksi halde, enflasyon istatistikleri gibi, bu tür istatistiki verilere dayanılarak yapılan deprem, sel-su basması, trafik kazaları gibi çok hayati konularla ilgili olasılıklar da yanlış hesaplanırdı!
Bu arada, beş vilayetin trafik şampiyonu olan yol üzerinde bulunan Kozlu hemzemin kavşağının iptali ve burada yaşanmakta olan tıkanıklığın çözümü ile ilgili olarak, Kozlu Kent Konseyi tarafından hazırlanmış olan alternatifli, gerekçeli bir proje dosyasının Kozlu Belediyesine sunulduğunu biliyoruz. Sunulan dosyanın, sorunun yetkililere iletilmesini ve bu konuda yapılabileceklerin yapılmasına başlangıç oluşturmasını dilemekteyiz.
Bu yoldaki ve ildeki diğer yollarda yaşanmakta olan sorunların kısmen ve tamamen halli ile ilgili, benzer çözüm önerilerinin geliştirilmesi ve gerekçeleri ile ilgili makamlara iletilmesinin çok yararlı ve gerekli olduğuna inanıyorum.
(Örneğin, Zonguldak- Kozlu çevre yolunun Kozlu’ya kadar olan bölümüne öncelik verilmesi, raylı sistem olabilirliğinin araştırılması gibi konularla ilgili önerilerin olması ve yetkili kişi ve kurumlara iletilmesi gibi.)
Atatürk ilke ve inkılaplarına inanmış tüm çok değerli öğretmenlerimizin öğretmenler gününü kutlarım. Hatam olmuş ise bağışlanmamı ve ülkemizde, her alanda her konuda vatandaşa çile çektiren tıkanıkların olmamasını dilerim.
Bir not:
Değerli Okurlarım, Sayın Cumhurbaşkanımıza olan Bila ücret danışmanlık dileğim gibi, önceki yazımda, yüksek kişiliklerine, bir hata tekrarı olmaması için Üniversitemizin Sayın Rektörüne yönelttiğim birkaç sosyal ve insani soruma da yanıt alamadım! Bilenler, boşuna beklemememi, günümüzde alttakilere yanıt verilmesi usulünün olmadığını ifade etmekte iseler ben beklemeye devam etmekteyim!
EK 1. Karayolları Genel Müdürlüğü 15.Bölge Müdürlüğü 15. Bölge 2023 yılı trafik yoğunluk haritası.
Şenol KUŞCU, Kasım 2024, Zonguldak
Şimdi Ereğli'den geldim.Göçükler,çökmeler bu bölünmüş yolun maliyetini geçmiştir sanırım,yıllardır,20 sene oluyor göçmeler çökmeler artarak sürüyor.Gökgöl sonrasıda aynı.İstanbul'a gidenler.gelenler görmüşsünüzdür bu plansızlığı akıl tutulmasını.Evet Aslan Çeşmesinden geçen yoldan farklı,neden biz mükemmel işler yapamıyoruz çoğunlukla,göz boyuyoruz.Tünel olması gereken topoğrafya-yeryüzü şekline neden kıvrım kıvrım yollat yaparız.Kimsenin hayalinde varmıdır bilmem:Kozlu.Kandilli arasına karayolu olarakta kullanılacak demiryolu yapılamazmı..
Zonguldak-Kozlu-Kandilli demir yolu 1930lu yıllarda projelendirilmiş ve Kozlu'da istimlaklara başlanmıştı aklımda yanlış kalmamışsa.Kandilli Ereğli zaten var.Ereğli-Adapazarı demiryolu bağlantısı uygarlık örneği oluşturur.Yatırım maliyetini demiryolu taşımacılığı daha kısa sürede karşılar.kazalar çok çok azalır..
Sevgili Muharrem Kardeşim. Bir Yol da zaten var. Yenisi de düşünülebilir. Yapılırsa neden olmasın. Ama mutlaka bir şeyler yapılmalı.
Yerınde ve uyarıcı tespitler, umarım gerekenler yapılır..
Kozlu Zonguldak arasında Tren yolu ile işçi patronları vardı hocam dünya'daki örnekleri varmıdır bilmiyorum ama tren yolu dizayn edilip aynı yoldan hem Tren hem araç gidemez mi.